Oulun Kokoomus

Vuonna 1979 perustettu Oulun Kokoomus (Kokoomuksen Oulun Kunnallisjärjestö) edustaa Kansallista Kokoomusta Oulussa. Se kokoaa yhteen Kokoomuksen oululaiset paikallisyhdistykset ja henkilöjäsenet sekä vaikuttaa tuloksellisesti Oulun kaupungin päätöksenteossa.

Kunnallisjärjestön muodostavat oululaiset Kokoomuksen paikallisyhdistykset, joita on tällä hetkellä 12. Jokainen henkilöjäsen kuuluu johonkin paikallisyhdistykseen. Oulun Kokoomus kuuluu jäsenjärjestönä Pohjois-Pohjanmaan Kokoomukseen ja Kansalliseen Kokoomukseen.

Kunnallisjärjestö huolehtii esimerkiksi vaalityöstä Oulussa ja asettaa ehdokkaat kuntavaaleihin. Kunnallisjärjestö toimii niin järjestöllisenä, koulutuksellisena kuin poliittisenakin organisaationa.

Käytännössä kunnallisjärjestö toimii yhteistyössä Kokoomuksen Oulun valtuustoryhmän kanssa. Valtuustoryhmän jäsenillä on puhe- ja läsnäolo-oikeus kunnallisjärjestön hallituksen kokouksissa ja kunnallisjärjestö voi tehdä pohjaesityksiä poliittisiin kysymyksiin tai luottamushenkilövalintoihin, joista valtuustoryhmä lopullisesti päättää.

Hallitus 2020

Sami Pikkuaho, puheenjohtaja (Oulun Pohjoinen Kokoomus)
Kaisu Tuomi, varapuheenjohtaja (Oulun Eteläinen Kokoomusseura)
Niilo Heinonen, taloudenhoitaja (Oulun Kokoomuksen Nuoret)