Pekka Simonen: Alakylä tarvitsee oikean koulun palaneen tilalle

12.10.2020

Pekka Simonen: Alakylä tarvitsee oikean koulun palaneen tilalle

Oulun kaupungin sivistyspalvelut hoitivat mallikkaasti parissa kuukaudessa heinäkuussa palaneen Alakylän koulun vanhimman osan tilalle väliaikaiset opetustilat koulun liikuntasaliin. Pysyvä ratkaisu näyttää kuitenkin menevän pahasti hakoteille.

Kaupungin sivistysjohtaja on kahteen kertaan Kalevassa esitellyt suunnitelmiaan ns. viipalekoulusta, jolla korvattaisiin palaneet tilat muutamaksi vuodeksi. Taustalla lienee puolisalainen unelma keskittää kaikki Kiiminkijokivarren alakoulut Kiiminkipuiston koululle rakennettavaan lisärakennukseen. Tällaisesta suunnitelmasta ei kuitenkaan ole minkäänlaista poliittista päätöstä enkä usko, että sellaista koskaan hyväksyttäisiin.

Oulun kaupunginvaltuusto ja kaikki valtuustoryhmät ovat yhteisesti linjanneet useita kertoja, että kaupungin tulee turvata lähikoulut pienimmille ja aluekoulut isommille. En mitenkään voi ymmärtää, että miten kaupungin sivistyspalveluiden suunnitelema väliaikainen parakkiratkaisu ja sitä seuraava satojen pienten oppilaiden kuskaaminen Kiimingin kirkonkylälle olisi tämän linjauksen mukainen. Vielä hölmömmäksi suunnitelman tekee se, että Kiimingissäkään ei ole tiloja, vaan keskittäminen vaatisi sinne koulun uudisrakentamisen jokaista kuljetettavaa oppilasta varten.

Kaupunginvaltuuston talousarvioseminaarissa 5.10.2020 kysyin, että miksi Alakylän koulun korvaava investointi- tai edes suunnittelumääräraha ei ole talousarviossa eikä myöskään taloussuunnitelmassa vuosille 2022 tai 2023. Sain sivistysjohtajalta vastauksen, että kyseessä on niin pieni asia ja se hoidetaan vuokraamalla (lue väliaikaisella parakkiratkaisulla). Muut investoinnit ovat kuitenkin kaupungin talousarviossa tuhannen euron tarkkuudella.

Alakylän koulun kokonaisoppilasmäärä on tällä hetkellä 285 perusopetusikäistä ja lisäksi esikoululaiset. Lähivuosina oppilasmäärä ei tämänhetkisten tietojen mukaan muutu merkittävästi. Lisäksi viime keväänä nähtävillä ollut Alakylän, Tirinkylän, Haipuskylän ja Hanhiperän osayleiskaava on valmistumassa ja se mahdollistaa reilusti toista sataa uutta asuinrakennusta alueelle. Edellisen osayleiskaavan ollessa noin 30 vuotta vanha, on selvää, että osayleiskaavan valmistuminen lisää merkittävästi uudisrakentamista alueella ja se näkyy muutamassa vuodessa myös lisääntyvinä oppilasmäärinä.

Olisiko nyt kaupungin sivistyspalveluissa aika hyväksyä tosiasiat ja ryhtyä kiireesti valmistelemaan ihan oikeaa Alakylän koulun korvausinvestointia? Toimimalla nopeasti, pärjäämme rakennusajan ilman liikuntasalia ja säästämme runsaasti veronmaksajien rahoja. Sen sijaan jos ensin pelleillään vuosi, pari nykyiseen malliin, odotusaika ilman liikuntatiloja ja kunnollisia opetus- ja ruokailutiloja käy kohtuuttoman pitkäksi.

Pekka Simonen, varavaltuutettu

Kokoomus, Oulu