Pannaan Oulu matalaksi ja museoidaan se!

13.9.2019

Myönnetään, että otsikko on hieman provosoiva, mutta elämmehän klikkiotsikoiden aikaa ja saihan se sinutkin lukemaan otsikoa pidemmälle.

Oulussa korkea rakentaminen alkaa 8:n kerroksen jälkeen, muualla Suomessa 16 kerroksen jälkeen. Tiedossa ei ole, että jossakin Suomen kaupungissa olisi laadittu kohuttua korkean paikan rakentamisen ohjeistusta.

Virkamiesten tarkastelun lähtökohta on keskustan säilyttäminen nykyisellään

– Oulun keskusta on tämän selvityksen hyväksymisen jälkeen jäämässä nykyiselleen, toisin sanoen taantuu.

– Kaupalliset palvelut rakennetaan jatkossa Oulun keskustan ulkopuolelle

– Yleensä keskuskaupungit, erityisesti Suomen harvat kasvavat kaupungit, etsivät aktiivisesti investointeja ja pyrkivät ymmärtämään sijoittajien/rakentajien tarpeita varmistaakseen investointien toteutumisen. Tämä selvitys etsii keinoja säilyttää Oulun keskusta muuttumattomana (museoiduksi merkityt ”ainutlaatuiset” rakennukset karttakuvissa).

Oulu 2040: 10.000 asukasta lisää ja 5.000 työpaikkaa lisää

– tuon asukasmäärän asuttaminen tarkoittaa 100-asukkaan kerrostaloja 100 kpl; tässä esityksessä ei tällaista määrää asuntoja ole tulossa

– 5.000 työpaikkaa tarkoittaa noin 100.000 m2 uutta toimistotilaa ydinkeskustaan ja lisäksi liiketiloja (tarkoittaa 5 Technopoliksen ydinkeskustan kokoista rakennuskokonaisuutta; tässä esityksessä ei osoiteta laisinkaan toimistotilojen sijaintia.

– Vetovoimainen keskusta: esitys toimii tätä tavoitetta vastaan.

Keskustan uudisrakentamisen kannattavuus

– keskustassa ei käytännössä ole vapaita tontteja, jos puistot jätetään rakentamatta esityksen mukaan

– Nykyisen rakennuksen hankinta (osto), purkaminen ja kaavoituksen maankäyttömaksu edellyttävät noin 3-4 x suuremman rakennusoikeuden, jotta se on toteuttajalle liiketaloudellisesti kannattavaa. Haihattelijoille tiedoksi, että kyllä se on yksinomaan julma, paha ja kapitalistin yksityinen raha, joka tätä kaupunkia kehittää. Veronmaksajien rahat on syöty jo aikoja sitten.

– Käytännössä edellä oleva tarkoittaa, että nykyisen 4-8 kerroksisen talon tilalle on rakennettava 12-30 kerroksinen talo tai hanke ei toteudu

– Tässä esityksessä rajataan kerroskorkeus koko Oulussa 16 kerrokseen (tuomiokirkon torni, pl. Vänmanninsaaren 22-kerroksinen torni). Tällaista mittaria ei käytetään missään muualla Suomessa ja useat kirkot ovat asuin- ja hotellirakennuksia matalampia.

Uudisrakennusten sijoittaminen radan varteen ja Limingantulliin ei vahvista keskustaa – päinvastoin. Limingantullin lähipalvelut ovat Limingantullissa, eikä asukkailla ole tarvetta käydä keskustassa.

Ohjeen käsittely (lautakunnat, ELY, Museovirasto, museo, kaupunginhallitus, mahdollisesti valtuusto) sitoo kaupungin päättäjien, poliitikot mukaan lukien, kädet. Samalla avataan kenelle tahansa mahdollisuus valittaa jokaisesta kaavahankkeesta, joka poikkeaa tästä suunnitelmasta. Projektit hidastuvat.

Pysäköintiratkaisut (Kivisydän, Auto-Saari ja muut paikoitustilat keskustassa) ovat jo nykyisellään alimitoitetut. Keskustan vetovoiman kasvattaminen edellyttää proaktiivisesti lisää pysäköintiratkaisuja (saavutettavuus). Näitä suunnitelmassa ei ole edes sivuttu. Korkea rakentaminen edellyttää myös pysäköinnin ratkaisua, vetovoimaisen keskustan vahvistamiseksi.

Tarinan opetus? Nyt kaikki asianosaiset saman pöydän ääreen ja tehdään tämä ihan uusiksi. Ei jatkoon.

Jarmo J. Husso

Valtuustoryhmän puheenjohtaja