Oulun Kokoomus pyytää OYY:ltä asianmukaista harkintaa

17.10.2023

"Oulun Kokoomus pyytää OYY:ltä asianmukaista harkintaa

Oulun Kokoomus pitää Opiskelevien Kokoomusnuorten määräaikaista erottamista OYY:n jäsenyydestä ylimitoitettuna.

“Ymmärrän, että nykyään halutaan monesti tehdä asioista suurta dramatiikkaa ja maalata isoja linjoja, kun monesti paras lopputulos olisi vain puhua asiat siinä hetkessä vain valmiiksi”, toteaa Oulun Kokoomuksen puheenjohtaja Sebastian Stenfors.

Oulun Kokoomus yhtyy hyvin pitkälle esimerkiksi demarinuorten pääsihteerin Sara Salosen tai vihreiden europarlamentaarikko Ville Niinistön viestintäpalvelu X:ssässä esittämiin näkemyksiin, että kyseessä oli ylimitoitettu reaktio. Kunnallisjärjestö katsoo, että vaikka kyseessä saattaa olla nuorisojärjestöjen kesken arkipäiväistä nokittelua, niin kyseinen toiminta voidaan nähdä nuorisojärjestötoiminnan ulkopuolella sopimattomana. Tämän takia tarrojen pois vetäminen on perustelua.

Kunnallisjärjestö esittää huolensa tapahtuman saamien mittasuhteiden vaikutuksiin. “Kyllähän tämä väistämättä heijastelee meillä kuntapolitiikassakin siihen, miten vakaana ja arvostettuna pidämme OYY:n lausuntoja”, Stenfors toteaa. “Meillä oli viime vaaleissa laajin lista nuoria ja haluamme erityisesti tuoda esille nuorten kykyä päätöksenteossa. Ikävä jos tästä nyt jää vanhemmalle väestölle maku, että ylioppilaskunta toimii yleisemminkin äkkipikaisesti ja täysin vailla kohtuullista harkintaa”.

Kannanotossaan puolueyhteisö haluaa muistuttaa, että erottamispäätöksen tulisi perustua yhdistyksen sääntöihin ja näiden kohdella kaikkia toimijoita tasapuolisesti. “Mediassa on nyt esitetty melko vauhdikkaita perusteluja tälle erottamiselle kuten vaikka ihmisoikeudet. Tässä vaiheessa olisi ehkä hyvä tarkastella uudestaan päätöstä tai ainakin valtavan mediahuomion vuoksi kirkastaa täysin selvästi myös sivullisille päätöksen taustoja”, Stenfors toteaa.

Oulun Kokoomus kiittää Opiskelevien Kokoomusnuorten lausuntoja mediassa ja ymmärrystä vetää tarrat pois jatkossa tapahtumista. Kunnallisjärjestö haluaa pyytää OYY:tä harkitsemaan erottamispäätöstään uudestaan ja suhtautumaan asiaan sen ansaitsemalla vakavuudella.