Oulun Kokoomuksen valtuustoryhmä: Talous on laitettava kuntoon ilman veronkiristyksiä

10.11.2020

Tiedote 10.11.2020

Julkaisuvapaa heti

Oulun Kokoomuksen valtuustoryhmä on tyytyväinen Oulun kaupunginvaltuuston päätöksen olla nostamatta kuntaveroprosenttia 21 prosenttiin. Valtuuston päätökseksi tuli kaupunginhallituksen pohjaesitys eli veroprosentin nosto 20 prosentista 20,5 prosenttiin.

“Emme pitäneet puolenkaan prosenttiyksikön korotusta perusteltuna, mutta politiikassa on oltava valmis kompromisseihin. Äänestimme kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa vastuullisen enemmistön mukana veron korottamista puolella prosenttiyksiköllä yhden prosenttiyksikön sijaan”, avaa Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Jarmo J. Husso.

Kaupunginvaltuuston ensimmäisessä veroäänestyksessä prosentin pitämistä ennallaan kannattivat Kokoomuksen ja ASYL:n valtuustoryhmät sekä valtuutettuja keskustan ja perussuomalaisten valtuustoryhmistä. Nykyinen veroprosentti hävisi äänin 32–28 seitsemän valtuutetun äänestettyä tyhjää.

Toisessa veroäänestyksessä kokonaisen prosenttiyksikön veronkiristystä (21,0 %) kannattivat vasemmiston, vihreiden, sosiaalidemokraattien ja sinisten valtuustoryhmät. Kokoomuksen, keskustan, KD:n ja ASYL:n valtuustoryhmät sekä perussuomalaisten enemmistö äänestivät maltillisemman (20,5 %) veronkorotuksen puolesta. Annemari Enojärvi (ps.) äänesti suuremman korotuksen puolesta. Kevyempi veronkorotus voitti äänin 37–30.

“Pidämme tuloveronkorotuksia vääränä politiikkana keskellä taloudellista taantumaa. Veronkorotus jättää perheisiin vähemmän rahaa käteen muutenkin epävarmassa tilanteessa. Veronkorotus ei myöskään ratkaise kaupungin talouden suurinta ongelmaa: menot kasvavat tuloja nopeampaa. Tämä kehitys on pysäytettävä”, Husso lisää.

“Kahden 3 250 euroa kuukaudessa tienaavan aikuisen perheessä maksetaan vuoden aikana jo nykyisin 1 500 euroa enemmän kuntaveroa kuin esimerkiksi Helsingissä ja Espoossa. Jos kuntaveroa olisi nostettu vasemmistopuolueiden vaatimuksesta vielä prosentilla, olisi keskituloisen perheen verotaakka keskimäärin 2 250 euroa korkeampi kuin pääkaupungissa. Tämä raha olisi ollut pois oululaisten kulutuksesta”, Husso konkretisoi.

Oulun Kokoomuksen mukaan taloutta on tasapainotettava menokohteita priorisoimalla sekä rakenteellisilla uudistuksilla, jotka vähentävät kaupungin henkilöstö- ja kiinteistömenoja.

“Meidän on kyettävä priorisoimaan, uudistamaan palveluja ja rakenteita sekä vahvistettava kaupungin vetovoimaa ja kilpailukykyä. Nämä ovat kestävä resepti talouden tasapainoon - ei veronkiristykset”, Husso päättää.

Lisätiedot:

Jarmo J. Husso