Oulun Kokoomuksen kaupunginhallitusryhmä: Oulun päivähoitopalvelut turvattava

27.4.2020

Yksityinen päivähoito on osa lakisääteistä kaupungin toimintaa kattaen yli 40% päivähoidosta. Jos yksityiset päiväkodit ja perhepäivähoitajat eivät pysty toteuttamaan heille annettua, valtuuston päättämää velvollisuutta, seurauksena on massiivinen ja kestämätön ruuhkautuminen julkiseen päivähoitoon.

Oulun kaupungin yksityinen päiväkoti- ja perhepäivähoidon jatkuvuus on turvattava. Oulun Kokoomuksen kaupunginhallitusryhmä on huolissaan resurssien turvaamisesta myös poikkeusolojen jälkeen.

Kokoomuksen kaupunginhallitusryhmän mielestä sivistys- ja kulttuurilautakunnan päättämä 25% korvaus ei riitä varmistamaan Oulun kaupungin päivähoitopalveluiden toimintakykyä poikkeustilan jälkeisessä tilanteessa ja eikä näin ollen riitä turvaamaan toiminnan jatkuvuutta jatkossa, vaan korvauksen tulisi olla vähintään 50% palvelusetelien keskiarvosta. Tällä yrittäjät voisivat selvitä kesän yli.

Kokoomuksen kaupunginhallitusryhmä esitti asiassa maanantaina otto-oikeuden käyttämistä kaupunginhallituksen kokouksessa, jotta kaupunginhallitus olisi voinut käsitellä asiaa uudelleen ja korottaa sivistys- ja kulttuurilautakunnan päättämiä korvauksia vastaamaan lähemmäksi pakollisia kuluja. Valitettavasti kokoomuksen ryhmä jäi yksin asiasta käydyssä äänestyksessä. Kaupunginhallitus päätti äänin 10-3 olla ottamatta asiaa kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kokoomuksen ryhmä jätti asiassa eriävän mielipiteen.

Oulun kokoomuksen kaupunginhallitusryhmä

Lisätiedot: