Oulun in­ves­toin­ti­pää­tök­siin tar­vi­taan roh­keut­ta ja vauhtia

13.5.2023

Jos investointi lisää elinvoimaa, se kannattaa tehdä heti. Jos ei, sitä ei kannata tehdä lainkaan.

Olemme Oulussa saaneet seurata vierestä, kun suuret investoinnit ovat edenneet vauhdilla ”siellä muualla”.

Siellä muualla popsitaan mustaa makkaraa uuden areenan katsomossa, kun jälleen kerran jokin suurtapahtuma on siirretty pääkaupungista Näsijärven maisemiin.

Synkkyyteen ei kuitenkaan ole syytä vaipua. Oulu kasvaa ja kaupunkiamme arvostetaan monesti ulkopuolella enemmän, kuin me itse täällä osaamme tehdä.

Uusin tutkimus osoittaa, että Oulu on Suomen toiseksi vetovoimaisin kaupunki ja onnistunut ainoana parantamaan vetovoimaisuuttaan edellisestä mittauksesta (Kaleva 29.3.).

Tämä kertoo kaupunkimme piilevästä potentiaalista, jota emme vielä ole onnistuneet täysin realisoimaan.

Viime vuosikymmenien oululaiset elinvoimainvestoinnit ovat jääneet vaatimattomiksi. Madetojan sali valmistui 1983, eli neljäkymmentä vuotta sitten.

Kivisydän saatettiin valmiiksi monien vaiheiden jälkeen vuonna 2015, mutta sen jälkeen on ollut hiljaista.

Linnanmaan uimahallin investointia lykättiin valtuustoryhmämme kannan vastaisesti ja nyt lopputuloksena on alkuperäisen kustannusarvion karkaaminen ja tilanne, jossa Suomen toiseksi vilkkaimman uimahallin korvaaminen Raksilassa ajautuu ajallisesti päällekkäin Linnanmaan remontin kanssa. Päättämättömyydestä johtuvat kustannukset ja ikävät seuraamukset kaatuvat kaupunkilaisten harteille.

Loputon vellominen menneissä ei hyödytä ketään, joten on keskityttävä siihen, mitä voimme tehdä nyt. Monitoimiareena, asemakeskus, asuntomessut, Luuppi ja kulttuuripääkaupunki 2026 -tapahtumatilat ovat kaikki aikataulullisesti kriittisessä vaiheessa.

Pienetkin mutkat matkassa uhkaavat aikatauluja ja mitätöivät kustannusarvioita.

Kaikki mainitut kohteet ovat merkittäviä elinvoimainvestointeja ja niiden välttämättömyydestä vallitsee vahva poliittinen konsensus.

Todellisena koetinkivenä päätöksenteossa on se hetki, kun näihin investointeihin on osoitettava rahoitusta. Puhumme kymmenien miljoonien osuudesta veronmaksajille.

Nämä päätökset vaativat päättäjiltä rohkeutta, viranhaltijoilta ripeää toimintaa ja kaupunkilaisilta laajaa hyväksyntää sille, että heidän verorahojaan saa käyttää hiljaiselon jälkeen näihin hankkeisiin Oulun elinvoiman turvaamiseksi.

Kokoomuksen edustajat kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa ovat sitoutuneet toimimaan edellä kerrotulla tavalla kotikaupunkimme menestyksen hyväksi. Jos jäämme pelkäämään epäonnistumista, emme aivan varmasti saavutakaan mitään merkittävää.

Edessä näkyy tienhaara, jossa toisessa suunnassa kaupunkimme jää hiljalleen jälkeen muista suurista kaupungeista.

Toisessa suunnassa taas siintää pohjoisen Suomen veturi, jonka uuden areenan katsomossa popsitaan rössypottua, kun jälleen kerran jokin suurtapahtuma on siirretty merelliseen Ouluun.

Hanne-Mari Juntunen

Jarmo J. Husso