Oulu – katse eteenpäin

31.12.2022

Kun viimeksi kokoonnuimme ottamaan vastaan uutta vuotta, emme voineet arvata mikä meitä nurkan takana odottaisi. Helmikuun 24. päivän jälkeen muuttui oikeastaan kaikki se mikä määrittelee turvallista, normaalia suomalaisarkea. Venäjän hyökkäys Ukrainaan toi sodan kylmät tuulet Eurooppaan. Ne puhalsivat meidänkin elämänkulkumme ja mielialamme uudenlaiseen, jopa pelokkaaseenkin suuntaan.

Ukrainan sodassa ei ole kyse vain ahdistavan uutisvirran seuraamisesta, vaan se vaikuttaa tuntuvasti monin tavoin käytännön arkeemme. Suomea uhkaavat sodan luomat energia- ja talouskriisi. Eriarvoistuminen näkyy mm. kotien sähkölaskuissa. Monen mielessä pyörii oleellinen kysymys: kuinka löytäisimme uskoa ja toivoa omaan tulevaisuuteemme?

Hyökkäyssota Ukrainassa himmensi toista kriisiä, koronapandemiaa, joka edelleen toki painaa tietoisuuttamme ja arkeamme. Olen kuluneen vuoden ja koronapandemian aikana ilahtunut suomalaisten auttamisen halun voimakkuudesta. Tämä on näkynyt konkreettisesti myös siinä, että nykyään suomalaiset kysyvät toisiltaan kuulumisia. On hienoa, että lähimmäisen rakkaus näkyy myös teoissa. Jos jotain hyvää koronapandemiasta voi löytää, se on juuri tämä: kriiseihin varautuminen ja niistä oppiminen. Oulun kaupunki lähti tukemaan Ukrainaa ja varautuu sekä harjoittelee kriisejä varten, joita varten on luotu kriisiorganisaatio.

Kuluneena vuonna suomalaisten näkemykset ovat muuttuneet muutamassa keskeisessä asiassa. Nyt Natoa kannatetaan ja sen jäsenyysaikaan valmistaudutaan. Erityisen tyytyväisenä olen pannut merkille, että Puolustusvoimien ja sotilaallisen varustautumisen merkitys ymmärretään Suomessa paremmin kuin vuosikymmeniin ja maanpuolustushenkemme on vahvistunut entisestään. Olemme tiivistäneet yhteyttämme länteen ja talvisodan hengen rinnalle on syttymässä yhteinen turvallisuusajattelu.

Oulu on kulkemassa kohti valoisampia aikoja ja sen talous on hyvässä kunnossa. Vuoden vaihtuessa sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastuslaitoksen työntekijät siirtyvät kaupungilta uuteen organisaatioon hyvinvointialueelle. Heidän työnsä on tärkeimpiä koko yhteiskunnan turvallisuuden kannalta.

Suuryritysten toimeliaisuus osoittaa uskoa Ouluun yrittämisen arvoisena paikkana. Kun Stora Enson uusi kartonkikone käynnistyy, se tuo Ouluun yhteensä 1500 uutta työpaikkaa. Lisäksi Nokian laajentaminen Ouluun yliopiston kylkeen on iso asia koko Euroopalle.

Selkein tavoite uudelle vuodelle on yrittäjyyden tukeminen ja työpaikat. Ne tuovat elinvoimaa kaupunkiin sekä aitoa ja kestävää hyvinvointia. Toivon kaikilta kaupunkilaisilta, että jaksamme ylläpitää tulevaisuudenuskoa ja myönteistä ajattelua. Parasta Oulun markkinointipuhetta on positiivinen Oulu -puhe missä tahansa liikummekin.

Juha Hänninen

Oulun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja