Liikunta on lääke

6.3.2023

Sydämeni asia on lapset, liikunta ja nuoret. Miten huolehdimme vähäosaisista ja heikoista kuvastaa yhteiskuntamme tilaa.

Liikunta luo pohjan fyysiselle ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Liikunnan puutteesta seuraa tuki- ja liikuntaelinten sekä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksia ja työkyvyttömyyttä, mitkä muodostavat lähitulevaisuudessa aikapommin.

Liikunnan avulla pystymme saamaan lapset ja nuoret terveiden harrastusten pariin ja tarjoamaan kiinnostavan, terveen elämäntavan. Liikunta vahvistaa itsetuntoa ja itseluottamusta ja antaa eväitä elämästä selviytymiseen.

Monipuolisten liikuntapaikkojen rakentaminen on säästämistä pitkällä tähtäimellä. Euro liikunnalle on enemmän kuin kaksi euroa säästetyissä sosiaali- ja terveysmenoissa.

Yhdessä liikkuminen luo sosiaalisia suhteita ja lisää yhteisöllisyyttä. Yhteen tuleminen, yhdessä oleminen ja yhteisöllisyys on parasta syrjäytymisen ehkäisyä. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle noin 1,5 miljoonaa euroa. Jos tämän päivän ihmisten arvona on vain raha, niin puolitoista miljoonaa euroa on paljon rahaa. Meidän on tehtävä kaikkemme lastemme ja nuortemme syrjäytymisen estämiseksi. Meidän poliitikkojen tärkein tehtävä on varmistaa ihmisten turvallinen arki. Syrjäytymisen ehkäiseminen on yksi tärkeä osa tätä työtä. Työ jatkuu Isänmaan parhaaksi.

Juha Hänninen

Liikunnanohjaaja AMK