Kuntavaalit 2021

Kunnissa tehdään suomalaisten arkeen kaikkein suorimmin vaikuttavat päätökset. Koronakriisin jälkeen meitä odottaakin valtava hyvinvoinnin uudelleenrakennusurakka – nyt jos koskaan on tilausta näkemyksellisille ja vastuuntuntoisille päättäjille ja uusille ideoille. Haluatko olla mukana vaikuttamassa kotikuntasi tulevaisuuteen?

Miten pääsen ehdolle Oulussa?

Ilmoittaudu ehdokkaaksi Suomen tärkeimpiin vaaleihin!

Miksi ehdokkaaksi?

Kokoomuksen ajattelun ytimessä on vapaa ja vastuuta kantava ihminen. Luomme edellytyksiä ihmisille olla parhaimmillaan ja elää oman näköistään elämää jokaisen yksilöllisistä lähtökohdista käsin.

Mitä lähempänä ihmistä itseään päätöksentekoa tehdään, sitä herkemmin arki ja asuinympäristö muotoutuvat meille jokaiselle sopiviksi. Siksi tarvitsemme jokaiseen Suomen kuntaan kokoomuslaisia päättäjiä luotsaamaan kuntaa tulevat neljä vuotta.

On meistä itsestämme kiinni, millaiseksi maailma ympärillämme kehittyy. Kunnat ja kaupungit ovat sellaisia, kuin millaisiksi me itse ne teemme. Ne luovat edellytyksiä sujuvaan arkeen, taloudelliseen kasvuun ja ympäristöä kohentaviin muutoksiin. Tule mukaan - me autamme sinua vaalityössä ja kunnallisessa luottamustehtävässä toimiessasi.

Lähtisitkö sinä kanssamme rakentamaan parempia kuntia ja kaupunkeja, jossa lähiympäristöä arvostetaan ja palvelut auttavat sujuvampaan arkeen?

Kokoomuslaiset kuntapäättäjät ovat jo yli sadan vuoden ajan tehneet työtä omien kuntiensa ja kaupunkiensa eteen. Esimerkiksi tällaisia asioita kuntapäättäjämme ovat vuosien saatossa pitäneet tärkeänä:

1. Kokoomus sanoo kyllä kuntien kehittämiselle ja investoinneille. Me emme kysy, miten asioita voi estää, vaan miten ne voi mahdollistaa. Kunnan elinvoima ei synny keskushallinnossa, vaan se lähtee yrityksistä ja yhdistyksistä – ihmisten omasta tekemisestä.
  2. Kokoomus sanoo kyllä asiantuntijuudelle ja perustellulle valmistelulle. Me luotamme virkakuntaan ja sen osaamiseen. Teemme päätöksiä faktoja punniten, oman arvomaailmamme pohjalta.
  3. Kokoomus sanoo kyllä kohtuulliselle kunnallisverolle. Ainoa sopeutuskeino ei voi olla kuntalaisten kukkaro, vaan palveluja on pystyttävä tuottamaan myös tehokkaammin. Työn verotus on kaikkein haitallisinta verotusta, sillä ilman työtä ei ole hyvinvointia.
  4. Kokoomus sanoo kyllä vastuulliselle taloudenpidolle. Kakku täytyy ensin leipoa ennen kuin sen voi jakaa. Hyvällä elinkeino- ja työllisyyspolitiikalla voidaan kasvattaa kakkua kaikkien hyväksi.
  5. Kokoomus sanoo kyllä maailman parhaalle koulutukselle, jossa on aikaa opettaa ja herättää lasten uteliaisuus oppimiseen. Kokoomuslaisen kunnan tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille maailman parasta koulutusta.
  6. Kokoomus sanoo kyllä sujuvalle arjelle. Sujuvan arjen tekevät esimerkiksi laadukas päiväkotipaikka lähellä kotia, joustavat neuvola-ajat ja fiksusti suunniteltu asuinympäristö, jossa kaupassa tai harrastuksissa käynti ei vaadiloputonta autossa istumista.
  7. Kokoomus sanoo kyllä kulttuurille. Kulttuuri on ihmisten hengenruokaa ja kunnan tärkeä tehtävä. Me emme erottele kulttuuria eri kasteihin, vaan kaikki kulttuuri kirjastoista museoihin ja teattereista ihmisten omaehtoiseen tekemiseen on tärkeää. Kulttuuri ei ole erillinen saareke, vaan keskeinen osa esimerkiksi kaupunkisuunnittelua.
  8. Kokoomus on liikuntapuolue. Me huolehdimme, että liikuntapaikat ovat kunnossa ja seuratoiminta kukoistaa. Liikunnan lisäämisen kannalta olennaisen tärkeää on, että ihmiset ovat seurojen, yhdistysten ja porukoiden kautta liikkeellä. Meille järjestöt ja yritykset ovat luonteva kumppani.
  9. Kokoomus sanoo kyllä valinnanvapaudelle ja lyhyemmille terveyskeskusjonoille. Meille tärkeintä ei ole se, että kunta tuottaa palvelun, vaan se, että palvelua saa silloin kun sitä tarvitsee. Jos kunnalliseen hoitoon ei pääse riittävän nopeasti, tarjoamme ihmisille palvelusetelin, jolla hoitoa voi hankkia yksityisiltä palveluntuottajilta.
  10. Kokoomus sanoo kyllä sujuvalle liikkumiselle. Meille joukkoliikenne ja yksityisautoilu eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan molempia tarvitaan. Sujuvassa kunnassa pääsee liikkumaan niin julkisilla kuin omalla autolla, niin pyörällä kuin jalkaisin. Liikenteen päästöjä vähentäisimme erityisesti investoimalla raiteisiin ja tukemalla autokannan uusiutumista vähäpäästöisiin ja päästöttömiin autoihin.
  11. Kokoomus sanoo kyllä sille, että jokaisella on varaa hyvään ja laadukkaaseen asumiseen. Tämä vaatii riittävää ja monipuolista rakentamista.
  12. Kokoomus sanoo kyllä viihtyisälle ja turvalliselle asuinympäristölle. Rakkaus omiin kotikulmiin syntyy, kun ihmiset yhdessä järjestävät tapahtumia, talkoita ja naapuriapua. Kunta ja kaupunki eivät ole vain hallinnollisia rakenteita vaan parhaimmillan ihmisten yhteisö. Turvallisuus ja viihtyisyys ovat usein pieniä asioista kuten riittävästä katuvalaistuksesta, valvotuista uimarannoista tai hoidetuista puistoista huolehtimista.
  13. Kokoomus sanoo kyllä järkevälle ilmastopolitiikalle ja luonnonsuojelulle. Meidän mielestämme  ympäristö pitää jättää seuraaville sukupolville paremmassa kunnossa kuin missä sen itse saimme. Me etsimme tehokkaimpia ja oikeita ratkaisuja esimerkiksi energiantuotannosta ja lämmityksestä, emme tahdo käydä identiteettipoliittisia kiistoja ruokalautasista. Vapauteen kuuluu myös vastuu.
  14. Kokoomus sanoo kyllä lähiluonnolle. Pienikin metsä keskellä asuinaluetta ilahduttaa niin isoja kuin pieniä ulkoilijoita puhumattakaan lemmikeistämme. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus päästä helposti lähimetsään tai kansallispuistoon hengähtämään hektisestä arjesta.
  15. Kokoomus sanoo kyllä kansainvälisyydelle. Kilpailu osaajista, yritysten pääkonttoreista, matkailijoista ja investoinneista käydään kaupungeissa. Me haluamme, että kunnat ovat kansainvälisille osaajille hyviä paikkoja tulla opiskelemaan, tekemään työtä, tiedettä tai yrittämään.

Lisätietoja kuntavaaleista:

Elli-Nora Vehmanen