Tomi Kaismo: Demareiden teeseillä konkurssiin

Hallituksen esitys ns. aktiivimallista on täyttänyt viime aikoina sivuja eri medioissa. Pisimmälle asian hysterisoinnissa meni SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne, jonka lausunnot hallituksen halusta pistää ihmiset polvilleen ja antaa heille niskalaukaus olivat jopa Rinteen mittakaavassa mautonta tekstiä. Myös muiden demareiden suusta on kuultu aktiivimallin olevan ihmisarvoon menevää kyykyttämistä ja turhaa pompottamista. Jostain kumman syystä esityksen kritisoijat ovat tyystin unohtaneet mainita kaikki ne edut, joita malli tuo kuten esimerkiksi työttömyyden alun omavastuupäivien vähenemisen seitsemästä viiteen.

Hallituksen linjauksessa edellytetään työttömältä työnhakijalta kolmen kuukauden aikana 18 tuntia palkkatöitä, pienimuotoista yritystoimintaa tai osallistumista viitenä päivänä työllistymistä edistävään palveluun, joiksi lasketaan esim. omaehtoinen opiskelu, työkokeilu, työvoimakoulutus tai kuntouttava työtoiminta, etteivät muuten täysin vastikkeettomat edut eivät pienenisi alle viittä prosenttia. Voiko joku oikeasti olla sitä mieltä, että vaadittaessa minimaalista aktiivisuutta sorrutaan ihmisarvoon menevään kyykyttämiseen?

Julkisuudessa on myös ihmetelty, kuinka esim. vanhempainvapaan loputtua lapsen kanssa kotona ollut voi siirtyä työnhakijaksi, kun tulee tällaisia velvoitteita ja päivitelty kuinka puolison työ ei voi joustaa niin paljoa, että kyseisistä velvoitteista selvittäisiin. Missään ei ole vaadittu, että kyseiset 18 tuntia täytyy tehdä juuri samaan aikaan vuorokaudesta puolison töiden kanssa ja tuskin kenenkään puoliso on töissä 24/7. Entäpä miten kyseisissä tapauksissa työnhakijaksi siirtyvä voisi ottaa töitä vastaan, jos ei selviä 18 tunnista kolmessa kuukaudessa? Olisiko tällaisissa tapauksissa syytä siirtyä hoitovapaalle eikä työnhakijaksi.

Härskeimmissä kommenteissa on paheksuttu aktiivimallin rajoittavan yksilön vapautta. Jos joku haluaa täydellisen vapauden, niin tehkööt sen omalla kustannuksellaan ilman, että veronmaksajien pitäisi maksaa kyseistä oleskelua.

Hallitus on tehnyt hallituskauden aikana lukuisia välttämättömiä uudistuksia, joilla Suomen talous, vienti ja työllisyys on saatu kohti oikeita uria. Esitetty aktiivimalli on hyvä, joskin liian pieni askel kohti yksilön vastuun lisäämistä pelkästä oleskelusta maksamisesta. Vastaavia askeleita tarvitaan jatkossa lisää. Näihin Suomen kannalta välttämättömiin askeliin ei demareilla tunnu olevan kykyä. Voi vaan kauhulla miettiä millä mallilla tämä maa makaisi, jos Rinne joukkoineen olisi päässyt 2015 vaalien jälkeen hallitusvastuuseen.

Demareiden ajattelumalli kertoo hyvin pitkälle siitä, kuinka pahasti kyseinen puolue elää menneisyydessä ilman, että silmiä muuttuneeseen tilanteeseen halutaan avata ajattelumallista, jolla Suomi haluttaisiin ajaa konkurssiin!

Tomi Kaismo
Pohjois-Pohjanmaan Kokoomus ry, puheenjohtaja
kaupunginvaltuutettu

Kirjoitus on julkaistu 7.1.2018 Kalevassa Tomi Kaismon blogissa.