Teija Ruokamo: Kulttuurikaupunkiin avointa valmistelua

Olen seurannut huolestuneena esityksiä koskien kulttuuripalveluiden myllerrystä. Uuden Luuppi-kulttuurikeskuksen valmistelutöihin liittyen virkamiehet ovat valmistelemassa esitystä Kierikin päärakennuksesta luopumisesta sekä Ainolassa sijaitsevan Pohjois-Pohjanmaan museon museoesineiden varastointia Vantaalle, vaikkakaan asiasta ei ole Museoviraston kanssa neuvoteltu (Juhani Kostet, Museoviraston pääjohtaja Kaleva 10.1. ). Tietoni voivat olla virheellisiä, mutta paremman tiedon puuttuessa ja lukuisten yhteydenottojen sekä mielipidekirjoitusten vuoksi haluan ottaa kantaa asiaan (samalla kritisoiden huonoa tiedottamista ja avointa valmistelua Oulussa).

Kulttuuripalvelut ovat kaupungin sivistyksen mittari. Ne luovat vetovoimaa ja toimivat myös nähtävyyksinä matkailussa niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin kävijöille, mutta ovat myös kuntalaisille ilonpilkahduksia arkeen. Hieno kulttuurikeskus moninaisine palveluineen voisi olla vetovoimainen nähtävyys kaupunkilaisille ja matkailijoille, mutta valmistelu- ja rakentamisaikananakin kulttuuripalvelut tulevat olla saatavilla. Tulee tarkasti miettiä miten tämä varmistetaan.

Kierikkikeskusta ei voida keskittää Oulun keskustaan. Kierikin näyttelytila on sijoitettu syystä Yli-Iihin, koska paikalla sijaitsee arvokkaat arkeologiset kaivaukset. Alue on tynkä ilman päärakennuksen näyttelyä ja sisätiloja. Näyttely on kansainvälisestikin poikkeuksellinen ja kerää aktiivisia kävijöitä ympäri maailman. Se missä voisimme parantaa toimintaa, on Kierikki-keskuksen markkinointi. Kuinka moni oululainenkaan tietää kuinka ainutlaatuinen matkailukohde meillä on omassa kaupungissa? Kierikki sopii koko päivän vierailukohteeksi eteenkin kesällä, jolloin siellä voi näyttelyn lisäksi tutustua oman tekemisen kautta kivikautiseen elämään.

Jos olemme hakemassa kulttuuripääkaupungiksi, tulee kultuurin olla laajaa ja monipuolista. Voimme ylpeästi ottaa matkailumarkkinoinnin kärjeksi luonnon ja kulttuurin. On poikkeuksellista, että kaupunkikohteessa on lyhyen automatkan päässä kivikautinen kylä näyttelyineen, jossa yleisökaivauksissa jokainen pääsee itsekin kokeilemaan löytääkö itsestään Indiana Jonesin.

Teija Ruokamo
varavaltuutettu

Kirjoitus on julkaistu Facebookissa Teija Ruokamo -sivustolla 11.1.2018.