Mari-Leena Talvitie: Kauaskantoisia ja ripeitä ratkaisuja

Eduskunnasta

Eduskunnan lakivaliokunnassa ja oikeusministeriössä on käsittelyssä loppuvuonna monia alueemme kannalta kiinnostavia asioita. Näitä ovat uuden tuomioistuinlain myötä käräjäoikeusverkoston kehittäminen, Oulun oikeustalon toimitilat sekä Pohjois-Suomen vankilapaikat.

Lakivaliokunnassa aloitimme käräjäoikeusverkoston käsittelyn vuoden alussa. Hallituksen esityksessä käräjäoikeuksien määrää ehdotetaan vähennettäväksi seitsemällä eli 20 nykyisten 27 käräjäoikeuden sijaan. Esityksessä erittäin vähäisellä käytöllä ollut Pudasjärven istuntosali lakkaisi ja Kuusamon kanslia suljettaisiin – jatkossakin siellä siis istuttaisiin käräjiä.

Esityksen mukaan Oulun ja Ylivieska–Raahen käräjäoikeudet yhdistettäisiin. On tärkeää, että siitä huolimatta Raahessa kanslia toimisi edelleen. Raahessa käräjäoikeus on toiminut tehokkaasti. Sillä on hyvät, ajanmukaiset ja kokonaistaloudelliset toimitilat. Asioiden käsittelyajat ovat valtakunnallisestikin tarkasteltuna keskimääräistä lyhyempiä. Raahe on toiminut myös Oulun poliisivankilan väistötilana.

Käräjäoikeusmuutokset heijastuvat Oulun käräjäoikeuteen tilojen tarpeena. Alueemme oikeus- ja turvallisuustoimijoiden toimintaa hankaloittaa Oulun poliisitalon sisäilmaongelmat. Ne levisivät peruskorjauksessa tapahtuneiden huolimattomuuksien myötä osin myös oikeustalon puolelle. Väistötiloihin ja uusiin pidempiaikaisiin ratkaisuihin tarvitaan linjaukset ripeästi eikä toimijoiden työturvallisuudesta voi tinkiä.

Oikeusministeri Häkkänen antoi keväällä Rikosseuraamuslaitokselle toimeksiannon suunnitella lokakuun loppuun mennessä pysyvä ratkaisu Pohjois-Suomen noin 300 vankipaikan järjestämiseksi.

Tarkastelussa on kaksi eri toteuttamisvaihtoehtoa: Pelson ja Oulun vankiloiden uudisrakentaminen erillisinä laitoksina tai niiden yhdistäminen Pohjois-Suomen vankilaksi. Selvityksen pohjalta oikeusministeriö linjaa asian etenemistä loppuvuoden aikana.

Oulun vankila on peruskorjausiässä ja paikalla, jolle olisi muutakin käyttöä. Kaupunki on esittänyt oikeusministeriölle, että on valmis esittämään vankilalle kaupungin alueelta muita sijoitusvaihtoehtoja. Pelson vankilan tilanne on vaikeutunut, koska vuosia sitten päätettyjä peruskorjauksia ei ole toteutettu.

Vierailimme lakivaliokunnan kanssa puheenjohtaja Tolvasen johdolla Pelsolla viime syksynä. Silloin noin puolet osastoista suljettiin rajujen sisäilmaongelmien takia.

Rahaa tai aikaa ei ole hukattavaksi viivyttelyn vuoksi. On tehtävä toimivia ja turvallisia sekä kokonaistaloudellisia ratkaisuja. On merkittävää, että oikeusministeri Häkkänen on ilmoittanut valmiutensa vierailla ja tutustua alueemme tilanteeseen syksyn kuluessa.

Mari-Leena Talvitie

Kansanedustaja