Kaupunginvaltuutettu Janne Heikkinen ehdottaa Martti Ahtisaarelle patsasta Ouluun

Oulun kaupunginvaltuutettu Janne Heikkinen (kok.) kertoo jättäneensä ensi maanantain valtuuston kokousta varten valtuustoaloitteen, jossa esitetään presidentti Martti Ahtisaarelle patsasta Ouluun.

Heikkinen ehdottaa, että Oulussa asuneelle ja opiskelleelle Ahtisaarelle alettaisiin valmistella näyttävää patsasta, jolla kunnioitetaan hänen elämäntyötään.

– Jo nykyisin Oulusta löytyy muun muassa hänen kunniakseen nimetty aukio Oulun torilta, Lyseon seinässä on laatta ja Oulun yliopistossa Martti Ahtisaari -instituutti. Patsas edustaisi kulttuuritekona toivottavaa jatkumoa näille aikaisemmille teoille ja tukisi omalta osaltaan Oulun pyrkimystä hakea kulttuuripääkaupungiksi 2026, Heikkinen sanoo tiedotteessa.

Heikkisen mukaan patsaan kustannusten jakamiseen voitaisiin ottaa mukaan yrityksiä ja yksityishenkilöitä.

– Hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella patsaasta voisi muodostua myös matkailuvaltti ja turistinähtävyys.

• Janne Heikkinen
  • Oulun kaupunginhallituksen jäsen