Juha Hänninen: Oulu juhlavuoden keskipisteessä – luotamme tulevaan

Suomi 100-juhlavuosi 2017 päättyi ja se oli Oululle monin tavoin hyvä vuosi. Oulussa juhlavuoden merkittävin hetki oli toinen joulukuuta, jolloin presidenttipari kunnioitti läsnäolollaan valtakunnallista Suomi100-juhlaa. Oululaiset lähtivät voimalla mukaan juhlavuoteen ja Oulussa pidettiin lukuisia tapahtumia hyvässä yhteishengessä.

Juhlavuosi huipentui itsenäisyyspäivänä kaupungintalon aukiolle. Ajan kulkuetta ja ylioppilaiden soihtukulkuetta seurasi ennätysmäärä yleisöä, jopa 15 000 henkeä. Voimme käydä luottavaisella mielellä ensi vuoteen.

Oulu kasvaa monin eri tavoin – valoon päin

Talous kasvaa, väestömäärä kasvaa, kaupungin keskusta kasvaa ja kehittyy. Koko kaupunki vilkastuu ja elävöityy. Yrittäjyys on voimistunut ja työllisyys on parantunut. Start-up yritysten syntyminen on valtakunnan huippua ja asuntorakentaminen kiihtyy – tämän vuoden tavoitteena on rakentaa 2 000 uutta asuntoa. Uskomme oululaiseen kulttuuriin ja jatkamme ponnisteluja Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026. Oulu hakee myös asuntomessuja vuodelle 2025.

Oululaisilta on tänä syksynä kysytty millaisen kaupungin he itselleen haluaisivat tulevaisuudessa. Oulun ilmapiiriltä halutaan turvallisuutta, välittämistä, ekologisuutta, kestäviä ja pehmeitä arvoja.
Oululainen haluaa olla helposti lähestyttävä, välittävä, aito ja avarakatseinen. Rento pohjoisen ihminen. Oulu on osa Pohjanmaata, tarkoittaen, että ”se mikä luvataan, se myös pidetään ja tehdään”.
Tällä asenteella ja tahdolla Oulua on rakennettu – oululaisen sanaan voi luottaa.

Vaikka juhlavuosi on virallisesti ohi, säilyy itsenäisyyden tärkeä merkitys keskuudessamme. Satavuotias pieni Suomi on monissa mittauksissa maailman paras maa. Tästä meidän on kiittäminen aikaisempia Veteraanisukupolvia, maamme rakentajia, työntekijöitä ja kaikkia tavallisia suomalaisia Ihmisiä.

Olemme matkalla valoon päin ja uuden vuoden tulevaisuuden näkymät ovat valoisat. Niin myös me täällä Oulussa kurotamme tulevaisuuteen, uskomme kaupungin nuoriin ja kaupunkimme mahdollisuuksiin menestyä kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Uskomme myös alueemme koulutuksen ja kulttuurin tuottavan voimakkaita käsiä, vahvaa mieltä ja sydäntä, jotka kantavat seuraavat vuosisadat aluettamme eteenpäin. Uskomme ja luotamme tulevaisuuteen ja jatkamme kohti
uutta Suomalaista vuosisataa. Edelleen yhdessä Suomea ja Oulua rakentaen. Toivotan teille kaikille parasta menestystä uuteen vuoteen, terveyttä, Rauhaa ja Rakkautta.

Juha Hänninen
Oulun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja

Puhe on pidetty 31.12.2017 Koko perheen uusivuosi -tapahtumassa Oulun torilla.