Janne Heikkisen valtuustoaloite läpi – palvelualoite kokeiluun Oulussa

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen jäsen Janne Heikkinen on tehnyt valtuustoaloitteen palvelualoitteen käyttöönottamisesta Oulussa. Valtuustoaloitteen allekirjoitti 23 muuta valtuutettua.

Eilen kaupunginhallituksen kokouksessa vain Vasemmistoliitto vastusti palvelualoitteen käyttöönottoa.

Palvelualoite tarkoittaa sitä, että toinen taho voi tehdä aloitteen kunnan toimialaan kuuluvan palvelun kilpailuttamisesta ja ulkoistamisesta. Käytännössä näin löydetään kunnalle kustannuksiltaan edullisempia ja/tai laadultaan parempia tapoja tuottaa palveluita. Tämä lisää kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksia, sillä palvelualoitteen voi tehdä myös Oulun kaupungin asukas tai muu Oulussa toimiva yhteisö.

Ruotsissa palvelualoite on johtanut useilta osin palvelutuotannon hallittuun kilpailuun siten, että tehokkuus ja laatu ovat parantuneet hinnan samanaikaisesti laskiessa. Tämä on tukenut paikallista yrittäjyyttä sekä palveluinnovaatioiden syntymistä. Suomessa palvelualoite on määräaikaisessa kokeilussa esimerkiksi Kuopiossa ja Jyväskylässä.

Heikkinen sanoo: ”Kuntien on etsittävä parhaita mahdollisia keinoja turvata hyvät ja laadukkaat peruspalvelut, kun käytössä oleva raha on entistä tiukemmassa. Tämän vuoksi Oulun tulee rohkeasti aloittaa uudenlaisten mallien ja vaihtoehtojen kartoittaminen.”

Kaupunginhallitus antoi konsernihallinnon valmisteltavaksi toimintamallin, että aloitekokeilu alkaisi tänä vuonna ja kestäisi kuluvan valtuustokauden.

”Onnistuessaan palvelualoitteen merkittävimmän ja näkyvimmän hyödyn nauttisivat luonnollisesti entistä parempien palveluiden käyttäjät – kuntalaiset.”, toteaa Heikkinen.