Oululainen Susanna Kisner Eurovaaliehdokkaaksi

13.1.2024

Oululainen Susanna Kisner Eurovaaliehdokkaaksi

Kokoomuksen puoluevaltuusto on kokouksessaan lauantaina 13. tammikuuta nimennyt kesäkuussa 2024 pidettäviin Europarlamenttivaaleihin ehdokkaaksi oululaisen Susanna Kisnerin (44).

Aiemmin Saksassa ja Yhdysvalloissa pitkään asunut Kisner on opiskellut sairaanhoitajaksi sekä terveystieteiden maisteriksi, hankkinut alan opettajan pätevyyden ja työskennellyt 12 vuotta lastensuojelutyössä. Sosiaali- ja terveysalalla Kisner on ollut yhteensä yli 20 vuotta.

Tällä hetkellä Kisner on Oulun kaupunginvaltuutettu ja Pohjois-Pohjanmaan aluevaltuutettu. Eduskuntavaaleissa keväällä 2023 ääniä tuli lähes 4000 ja edellisissä Europarlamenttivaaleissa yli 9000.

Europarlamenttivaaleihin hän lähtee ehdolle kampanjalla, joka pohjautuu hyvinvoinnin, talouden ja turvallisuuden teemoihin. Kisner pitää tärkeänä, että mielenterveysongelmiin liittyvää stigmaa poistetaan ja ratkaisuja etsitään niin kansallisella, kuin kansainvälisellä tasolla. Kisnerin mielestä Euroopan unionissa on taisteltava voimakkaasti mm. lasten oikeuksien ja mielenterveyden puolesta, sekä lapsiperheköyhyyttä, ihmiskauppaa, hyväksikäyttöä ja rikollisuutta vastaan.

”Nyky-yhteiskunnassa on suuria hyvinvoinnin haasteita, yli 150 miljoonaa eurooppalaista kärsii mielenterveysongelmista ja kolme eurooppalaista lasta tai nuorta tekee päivittäin itsemurhan. Lisäksi lasten oikeuksia loukataan edelleen toistuvasti jopa EU-maissa. Lapsia joutuu väkivallan, hyväksikäytön, kaltoinkohtelun, köyhyyden ja syrjinnän uhreiksi.”

Pohjois-Pohjanmaan Kokoomuksen puheenjohtaja Tomi Kaismo on erittäin tyytyväinen ehdokasasettelun etenemiseen. ”Susannan kansainvälinen kokemus, kielitaito ja monipuolinen ymmärrys sosiaali- ja terveysasioista on vahva lisä Kokoomuksen joukkueeseen. On ollut myös mahtavaa nähdä, miten vauhdikkaasti Susannan kampanja on lähtenyt rakentumaan.”

Europarlamenttivaalit pidetään Suomessa 9.6.2024 ja niissä valitaan viisitoista edustajaa viisivuotiskaudelle. Kokoomus asettaa vaaleihin täyden kahdenkymmenen ehdokkaan listan. Tällä hetkellä Kokoomuksen ehdokaslistalle on nimetty Ted Apter, Mika Kasonen, Susanna Kisner, Maria Miala, Sirpa Pietikäinen, Aura Salla, Jocka Träskbäck ja Henna Virkkunen.